HTML

Kontár Komlókutató

Palackozott sörök rendszertelenül megjelenő és minden szakszerűséget nélkülöző szubjektív szemléje. Bemutatkozás


Már mikroblogként is:
Tumblr Komlókutató



Sört inna?
Komló Boltlexikon



Minden, amire valaha is kíváncsi volt:
Komló Határozó



Régi címkék tucatszám:
Komló Archívum

FRISSÍTVE - 2011. június 3.

Friss topikok

  • klagenfurtjeno: nahát bazmeg, ha ezt előbb látom, akkor előbb bontok sört, hogy végre eltakarodtatok a netről. (2024.03.15. 15:30) Itt a vége
  • klagenfurtjeno: @Eltiltott Vélemény: idd ki anyádból a húgyot, mert neked meg az való. (2024.03.15. 15:29) Rizmajer-Hopfanatic Pils Of Simcoe
  • klagenfurtjeno: ez a fajta újságírás már akkor is szar volt, mikor nem volt szar. (2023.12.31. 18:54) Rocky Cellar
  • klagenfurtjeno: mitet szerettél volna mondani ezzel a cikkel, hogy kifelyeezzed végre önmagatodat? hogy ízlik a lá... (2023.06.17. 20:58) Borsodi Bivaly
  • -kk-: @Zsolt Huszti: szerintem nem velem vitatkozol ¯\_​(ツ)_/¯ (2020.07.21. 14:59) Lőrinci Havanna

Címkék

ale (129) alkoholmentes (3) amerikai (17) archívum (7) bak (36) barna (136) békésszentandrás (22) belarusz (1) belga (27) bolgár (2) borsodi (11) bosnyák (3) brit (15) búza (51) crnagorc (1) cseh (77) dán (6) egypont (4) észt (2) fekete (34) félbarna (73) félpont (4) finn (1) francia (5) füstölt (12) gluténmentes (1) grúz (1) hagyományos (11) háromésfélpont (94) hárompont (71) holland (7) horvát (3) ilzer (4) ipa (28) ír (2) ízesített (63) izlandi (1) izraeli (1) kanadai (1) kétésfélpont (51) kétpont (47) kisüzemi (104) kőbánya (19) kóser (1) koszovói (1) kukorica (2) lambic (7) lengyel (10) lett (2) licenc (13) litván (3) macedón (1) magyar (171) máltai (1) másfélpont (17) mexikói (1) négyésfélpont (42) négypont (113) német (67) olasz (7) orosz (2) osztrák (23) ötpontos (59) pakisztáni (1) pécs (17) porter (22) portugál (1) radler (3) román (5) rozs (4) san marino (2) soproni (17) spanyol (2) stout (21) svájci (1) svéd (2) szerb (5) szlovák (22) szlovén (4) ukrán (6) világos (281) vörös (26) Címkefelhő

Dunakanyar IPA

2013.12.10. 22:42 -kk-

magyar ale

dunakanyar_ipa.jpgMegint kapott blogunk egy ajándéksört, ráadásul akárcsak legutóbb, újra a Palóc-szortimentből. Gyorsértékelésünk szerint a hasonló felajánlások két előnnyel és egy hátránnyal bírnak a KK blog számára: egyfelől jók, hiszen házhoz jön velük a téma és nem kell megerőltetnünk magunkat a gondolkozásban. Jók amiatt is, hogy a szívességből kapott kóstoló jelent bizonyos erkölcsi nyomást arra, hogy írjuk is meg az értékelésünket mihamarabb, ha már nálunk van. Rossz viszont annyiban, hogy A) alapvetően borzalmasan lusták vagyunk, B) a kéznél lévő témákról viszont kötelességtudatból akkor is írunk, ha máskülönben halogatnánk a cikkszerkesztést, így pedig aztán C) végképp minimálisra csökken annak az esélye, hogy a magunktól kiválasztott-beszerzett számtalan, érdekesnél érdekesebb sörről is írjunk egyszer csak. Béna dolog, de majd igyekszünk javítani a hatékonyságunkon.

A szóban forgó új Palóc-sör, a Dunakanyar IPA, nem teljesen új, hiszen februárban már egyszer kijött belőle egy adag, igaz, akkor csak csapon - viszont Tumblr-ön írtunk is róla néhány sort. Most állítólag már palackba is kerül, úgyhogy a KK-szabályok szerinti relevanciája máris több helyiértékkel nagyobb lett. A koncepció ugyanaz, mint az első főzetnél volt: harmonikus, inkább az angol iskolát követő india pale ale-t kreálni, testes végeredménnyel.

Illatáról leginkább az jut eszünkbe, hogy ilyen lenne, ha komlóból szokás lenne mézet csinálni: intenzív, kicsit fojtó, édes alapokba ágyazott virágos, friss komló, utóbbi azok az orvosságra emlékeztető fajták közül, amik mérsékelt oldószeres háton jelenítik meg a zöldes komlókeserűt. Kitöltve egyébként közepes narancsszín, szűretlen; mérsékelt, de tömör habbal. Az első kortyokban elég hamar beköszönt az illathoz hasonlatosan gyógynövényes, algopyrint idéző és talán kiterjedt hidegkomlózást is feltételező fanyar-nyers keserűség, amely mögül éppen hogy csak ki bír kacsintgatni a máskülönben bizonyára telt és édes, jól harapható malátázottság. Az első verzióból emlékezetes, kifinomult erjedési ízek ("könnyed, virágos komlózottsággal, baracklekvárral, trópusi gyümölcsökkel, muskotályos ízekkel") csak tizedmásodpercnyi felvillanásokként jelennek meg, de összességében a februárban csapon megtapasztalt - és ezúttal is várt - egyensúly sajnos a múlté. Mielőtt bárki félreértene és azt hinné, ez nettó lehúzás, gyorsan leszögezem, hogy ettől még a Dunakanyar IPA egy hazai viszonylatban abszolút sokra tartható és tisztességesen, minőségi anyagokkal összerakott sör, ami nem a magyar iparági normák, hanem a saját maga által felállított lécet veri csak le ez alkalommal. Komlót ad bőven, az alapjai is teljes mértékig kielégítőek, de e két princípium egyensúlya, az angolipás harmónia ezúttal beomlott a komlótobozok súlya alatt.

Alkoholtartalom: 6,5 V/V %

2013. 12. 10

4p.GIF

21 komment

Címkék: magyar ale világos ipa kisüzemi négypont

A bejegyzés trackback címe:

https://komlo.blog.hu/api/trackback/id/tr805685248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beer Ninja 2013.12.15. 14:00:58

Újabb sör, ami elérhetetlen Szegeden.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2013.12.15. 23:02:55

jelen esetben abszolúte nem értünk egyet, sztem ez a főzet sokkal kiforrottabb, egységesebb és jobb, mint a koratavaszi. De hamarosan én is értekezek róla :)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.08. 23:12:39

Hm, én tavaly még csak csapon ittam az Ifben, vegyes élményekkel (eleinte túlhűtve, a vége felé már megsavanyodva), ennek ellenére igéretes darabnak tartottam. Ma elszopogattam az idei műanyag palackos verziót és nagyon kellemesnek tartottam, szerintem abszolút hozza a mérsékelt gyümölcsösséget, a kellemes komlózottságot és amellett nem nyomja el a malátát se. Teljesen korrekt angolos ízvilág, minden szépen egyensúlyban, nekem bejött.

alehunter 2014.01.11. 21:30:35

már másodszor futok neki és még mindig nagyobn nem ok...nem is igazán az a bajom, hogy nem jó, hanem, hogy ezért a pénzért nem ok...az ember jóval többet várna ennyiért. jóval inkább egy armando IPA, mint ez az izé

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.14. 00:44:20

@alehunter: Az ár valóban húzós. Ez már az a szint, amit egyszer ugyan kifizetek egy érdekes újdonságért, de másodszor már nagyon erősen megondolok. A PET palack se csábít vételre, kifejezetten aggaszt, hogy meddig bírja a tárolást.

Másfelől az itthon elérhető eredeti brit IPÁk ennél még egy picit drágábbak. Nyílván az a kérdés, van-e annyira jó a Dunakanyar IPA ezért az árért, mint az angol megfelelői: ezt most nem tudnám össszekóstolás nélkül megmondani, de ha úgy vesszük, ez önmagában egy dicséret.

Armandoval meg nem fair az összevetés, azok amerikai IPÁk.

alehunter 2014.01.14. 21:13:31

@promontor: miért ne lenne bármivel fair az összevetés, ha arról van szó, hogy adott pénzért mit válasszak? szerintem nem hogy sörrel, de bármilyen más élvezetet nyújtó itallal, de bármi mással is öszevethető, hiszen arról döntök, hogy adott összegért melyik nyújt több élvezetet, illetve a nagyobb élvezetet nyújtó opció megéri-e,ha drágább. nagyon szigorú (és meggyőződésem, hogy nagyon szűk szakmai réteget érintő) megközelítés az, hogy egy brit IPA semmi mással nem összevethető, csak egy másik brit IPA-val. és ha ő az egyetlen brit IPA, akkor semmi mással nem összevethető?
én amikor döntök, milyen sört vegyek, éppen leszarom, hogy a másik opció, ami emellett áll majd a polcon, egy amerikai IPA, vagy akár egy stout, sőt, egy jobb láger. egészen biztosan nem ezt választom majd. az esélyt megkapta, nálam nem élt vele....valójában olyannyira nem, hogy nagyüzemi tömegláger áron se ezt venném, hanem inkább többért egy igazán jó sört.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.14. 22:26:51

@alehunter: Az elvvel egyetértek, én is írtam már hasonlót: komlo.blog.hu/2012/09/20/bekesszentandrasi_ogre_sore?fullcommentlist=1#c17872573

Ugyanakkor azért az nem teljesen mindegy, hogy a konkrét sör a rossz minőségű, vagy a típust nem kedveled (ami amerikai IPA kedvelők közt előfordul). Neked persze az, ha nem ízlik, akkor nem ízlik. De a sör értékelése szempontjából nem az.

alehunter 2014.01.14. 22:42:29

@promontor: semmi bajom a Fuller's IPA-jával, vagy akár a Belhaven Twisted Thistle-jével (bár valóban jobban kedvelem az amerikai stílusú IPA-kat), valószínűleg tehát nem erről van szó.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.14. 23:54:25

@alehunter: Ja, akkor a sörrel volt bajod elsősorban.

Ebben persze nem értünk egyet.

Legalábbis az a két palack, amit én megittam, az nem volt hibás és a koncepció stimmelt. Fullert régen ittam, Belhavent pár hete, ez utóbbi azért valószínűleg harmonikusabb darab, mint a Dunakanyar, de a különbség nem egetverő.

Az ár valóban necces (mondjuk nem ez lenne az első túlárazott kisüzemi sör...), de azzal végképp nem értek egyet, hogy nagyipari lágeráron se érné meg megvenni.

alehunter 2014.01.15. 20:47:29

@promontor:
egészen pontosan ezt írtam:
" nagyüzemi tömegláger áron se ezt venném, hanem inkább többért egy igazán jó sört"

tehát arról van inkább szó, hogy mondjuk olyan 200-250 Ft-os áron se lenne versenyképes nálam egy igazán jó, bár jóval drágább IPA-val.
mindez nem jelenti azt, hogy ha csupán a nagyüzemi lager, meg eközött választhatnék, akkor ne ezt választanám, de az ember egy valódi alapanyagokból készült igazi sör esetén jóval többet vár, minthogy jobb legyen egy nagyüzeminél.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.30. 18:26:25

@alehunter: Na, beszereztem még két palackot és összekóstoltam a Fuller's IPÁ-val meg a Legenda KIT-tel és nem találtam lényegi minőségbeli különbséget.

Nyilván mindegyik egy kicsit más, a Fuller's pl. kicsit markánsabban volt kesernyés, meg karamelles is, a Dunakanyarban erősebb a malátás vonulat és mivel a gyümölcsösség is jobban megmaradt benne, mint a Fullerben, ilyenformán nekem harmonikusabb darab. A KIT szintén kicsit erősebben komlózott de azért ez is elég harmonikus darab marad. Egyik se egy világverő sör, de mindegyik hoz egy jó 3,5 körüli osztályzatot (nálam az kb. ekvivalens kk 4-eseivel mert szőrösszívűbb vagyok... ;-)

Továbbra is azt gondolom, hogy felesleges amerikai IPÁkkal hasonlítani. Van, amikor amerikai IPÁt akarok inni, mert gyümölcs- és komlóbombára vágyok, meg van, amikor valami visszafogottabb, harmonikusabb dolgot, mondjuk egy ilyet.

Amúgy nem azért mondom ezt, hogy "levitatkozzalak", tiszteletben tartom a Te véleményedet is, inkább csak ellenőrizni akartam, hogy helytálló volt-e az első benyomásom.

menygabo 2014.02.04. 20:19:02

Az ár annyira nem egetverő szerintem. Bár én a főzdénél veszem, ott 280 Ft, ez azt hiszem nem sokkal több , mint egy tömegláger ára. ... Így azért más a "leányzó fekvése" :)

alehunter 2014.02.05. 22:07:05

@promontor: én kétszer ittam és egyszer sem varázsolt el...összeakadtam viszont az Auchanban egy Fuller's IPA-val és nálam (bár mondom, nem az angol stílusú IPA-k a kedvenceim) az teljesen rendben volt. Lehet arról szó, hogy a műanyagpalack meg az IPA nem olyan jó barátok, hogy hosszan viseljék el egymást, míg hozzám érnek, csak egyrészt nem egyszer próbáltam már, másrészt meg, úgy gondolom, ha ez a helyzet, az a sörfőzde gondja kéne legyen, hogy találjanak valami módot az üveges kiszerelésre...

alehunter 2014.02.05. 22:10:04

@menygabo: nem annyira vagyok ár-érzékeny e téren, egészen gyakran költöm az általad említett összeg legalább tízszeresét, vagy még többet akár egy üveg sörre, szóval nálam ettől nem lett vonzóbb. pont úgy, ahogy tömeglágert se veszek, ezt se fogom.

rambo13 2014.02.06. 15:48:01

@alehunter: hát itt nem csak a műanyagpalackkal van baj, hanem egyéb technológia "bakik" is vannak, pedig az alapkoncepció az nagyon jó lenne...
pl a szénsav teljesen nem illik a képbe, és nem értem, h miért lett ez a széria is ilyen, amikor tavaly már mindenki jelezte, h nem oké...
a másik, ami engem nagyion zavart, h van egy fura mellékíze, ami abszolút a 90-es évek eleji "házi" sörfőzdék alapsör ízvilágát tükrözi, nem tudom ez miből eredhet, de nagyon idegen ebben sörben...

gregibroki 2014.07.09. 09:52:58

olvastátok a táfelspiccen nemrégiben megjelent PET-palackos sörökről szóló cikket? SZerintem érdemtelenül lehúzzák a Széles-söröket.

gregibroki 2014.07.10. 09:41:36

@rambo13: ja, habár nem nagyon kaptak rá a többiek a témára
persze, néhány sör esetében van kis igazságtartalma a húzzuk le minél jobban prekoncepcióval készült cikknek... pl. egyszer megkóstoltam a Corvinburgot, na arra igaz a leírás :)

rambo13 2014.07.10. 09:59:06

@gregibroki: hát ja, a corvinburg sajnos nálam is nagyon leszerepelt, meg nem tudom mi lehet a szegedieknél, de régen a boszorkány egy teljesen jól iható, könnyű sör volt, de egyre több helyről hallom, h mostanság elég sz*r (régen ittam már)...

meg sztem gyanús az is, h a tesztelők által vásárolt sörök elég botrányos körülmények között lehettek tárolva és ez nem egyedi jelenség ezeknél a pet palackos dolgoknák (itt nálunk a metrómegállónál van egy kisbolt, ahol szögedi és palóc cuccokat árulnak, kb 50fokban, rájik tűz a nap és a nagyrésze lejárati idő utáni...)

bontottcsirke 2016.04.28. 18:11:15

Én kisüvegesben tolom most, teljesen rendben van kicsit édeskés, de a Primátor édes ízlésterrorjánál jobb, harmonikus darab.
süti beállítások módosítása