HTML

Kontár Komlókutató

Palackozott sörök rendszertelenül megjelenő és minden szakszerűséget nélkülöző szubjektív szemléje. Bemutatkozás


Már mikroblogként is:
Tumblr Komlókutató



Sört inna?
Komló Boltlexikon



Minden, amire valaha is kíváncsi volt:
Komló Határozó



Régi címkék tucatszám:
Komló Archívum

FRISSÍTVE - 2011. június 3.

Friss topikok

  • klagenfurtjeno: nahát bazmeg, ha ezt előbb látom, akkor előbb bontok sört, hogy végre eltakarodtatok a netről. (2024.03.15. 15:30) Itt a vége
  • klagenfurtjeno: @Eltiltott Vélemény: idd ki anyádból a húgyot, mert neked meg az való. (2024.03.15. 15:29) Rizmajer-Hopfanatic Pils Of Simcoe
  • klagenfurtjeno: ez a fajta újságírás már akkor is szar volt, mikor nem volt szar. (2023.12.31. 18:54) Rocky Cellar
  • klagenfurtjeno: mitet szerettél volna mondani ezzel a cikkel, hogy kifelyeezzed végre önmagatodat? hogy ízlik a lá... (2023.06.17. 20:58) Borsodi Bivaly
  • -kk-: @Zsolt Huszti: szerintem nem velem vitatkozol ¯\_​(ツ)_/¯ (2020.07.21. 14:59) Lőrinci Havanna

Címkék

ale (129) alkoholmentes (3) amerikai (17) archívum (7) bak (36) barna (136) békésszentandrás (22) belarusz (1) belga (27) bolgár (2) borsodi (11) bosnyák (3) brit (15) búza (51) crnagorc (1) cseh (77) dán (6) egypont (4) észt (2) fekete (34) félbarna (73) félpont (4) finn (1) francia (5) füstölt (12) gluténmentes (1) grúz (1) hagyományos (11) háromésfélpont (94) hárompont (71) holland (7) horvát (3) ilzer (4) ipa (28) ír (2) ízesített (63) izlandi (1) izraeli (1) kanadai (1) kétésfélpont (51) kétpont (47) kisüzemi (104) kőbánya (19) kóser (1) koszovói (1) kukorica (2) lambic (7) lengyel (10) lett (2) licenc (13) litván (3) macedón (1) magyar (171) máltai (1) másfélpont (17) mexikói (1) négyésfélpont (42) négypont (113) német (67) olasz (7) orosz (2) osztrák (23) ötpontos (59) pakisztáni (1) pécs (17) porter (22) portugál (1) radler (3) román (5) rozs (4) san marino (2) soproni (17) spanyol (2) stout (21) svájci (1) svéd (2) szerb (5) szlovák (22) szlovén (4) ukrán (6) világos (281) vörös (26) Címkefelhő

Flying Dog Wildeman Farmhouse IPA

2012.11.18. 18:54 -kk-

amerikai ale

flying_dog_wildeman.jpg

Noha jó ideje nem írtunk róluk, továbbra is kitüntetett érdeklődéssel fordulunk a marylandi Flying Dog mindig újabb és újabb kísérleti területeket lefedő sörei felé. Szerencsére ehhez már jó ideje megbízható beszerzési forrásnak bizonyul a Csakajósör, ahol per pillanat hétféle tétel is szerepel a főzdétől - ez pedig ha nem is maga a Kánaán, de azért biztosan elég hasonló. Az elmúlt hónapok újdonságai közül ma a Wildeman Farmhouse IPA-t, egy Saison élesztővel és elsősorban Citra komlóval készített erős világos ale-t veszünk szemügyre.

Ez utóbbi leírásnak minden egyes eleme, különböző mértékben ugyan, de fontos sörfőzési csavarokat jelent. Kezdjük az elsővel: a Saison egyike a két "farmhouse ale" (kb.: majorsági sör) néven számon tartott félarchaikus sörtípusnak - a bière de garde mellett -, és ugyan bizonyára jelentősen eltér a flandriai majorságokban századokkal ezelőtt a nyári munkákra év végén előkészített itatósörtől, modern formájában is bír néhány sajátos jellegzetességet. Ezek közül a legfontosabb talán a sajátos saison-élesztő, ami állítólag bizonyos vörösbor-fajélesztők közeli rokona és fűszeres-fenolos karakterekért felelős. Emellett a száraz testet szokás felemlíteni a jellegzetes saisonsör-típusjegyeként, noha mivel egy pontos források nélkül kvázi-feltámasztott történeti típusról van szó, az egyes interpretátor főzdék értelemszerűen egészen különböző saisonokat főznek most is.

Szóval a Flying Dog ezt a flamand stílust vette alapnak, majd szép lassan, módszeresen elkezdte átszabni. Először is felsrófolta 7,5 alkoholszázalékosra, majd india pale ale-irányba fordította a markáns - és nevéből könnyen kitalálható - ízkarakterű Citra komló kiadós alkalmazásával. Mindennek eredményeként készítettek egy közepesen opálos, mélyarany színű ale-t, a hozzáadott rozsnak köszönhetően gazdag, selymes szénsavassággal. Illata enyhén acetonos, markáns citromfűvel és mérsékeltebb borókás, zelleres vonásokkal. Első kortya visszafogott szárazsággal, azonnal támadó, egyszerre zöldfűszeres és citrusos komlórohamokkal, valamint kissé tejberizses, kissé főtthúsosan animális malátássággal jelentkezik be. Hátterében némi édesség, pillanatnyi fehérbors, de elsősorban lassan hömpölygő, terebélyes komló.

Igencsak öszvér kreáció, egyszerre hat IPA-nak, valamilyen Sapporo-szerű száraz globálpilsnek és búzasörnek - de a sokszínűség élvezetessé teszi, a különféle gondolatiságok összhangba simulnak, egyedi és szokatlan kombinációt alkotva. Élvezetéhez azért nem árt, ha korábban kóstoltunk már más obskurus söröket is.
Alkoholtartalom: 7,5 V/V %
2012. 11. 18.

5p.GIF

23 komment

Címkék: amerikai ötpontos ale világos ipa

A bejegyzés trackback címe:

https://komlo.blog.hu/api/trackback/id/tr494913215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serkoptató 2012.11.20. 01:48:18

Lehet, hogy nem pont ide illik, de nekem már kezd tele lenni a hócipőm azzal, hogy majd' mindenki IPA-t akar faragni mindenből, s egyre inkább azon megy a verseny, hogy ki lapátol a sörébe több komlót...
Várom már az első pilseni-IPA-t, kriek-IPA-t stb.

Azzal együtt jó cucc ez is, mint általában szokott lenni a Flying Dogtól.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.11.20. 09:29:32

@Serkoptató: gondolom az IPA most a húzónév, nem? Meg az imperial a másik.

Serkoptató 2012.11.20. 09:44:09

@lilakutyak: Hát ez az. Nagyon nem lenne jó, ha a sör sznobok divatcikkévé válna, és valami hasonló játszódna le, mint a borok esetében, és megjelennének a túlárazott "dizájnersörök".

Bud Taste 2012.11.20. 11:36:54

@Serkoptató: Már megjelentek, lásd Brewdog...

adster 2012.11.20. 17:28:22

@Bud Taste: Ott a pont! A BrewDoggal kapcsolatban magam is ezen a véleményen vagyok...

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.11.21. 09:11:33

@Bud Taste: És a Flying Dog is belement az IAR zero IBU IPA mentén, mert a komlómentes IPA már erős belső ellentmondásoktól feszül, szerintem.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2012.11.21. 13:36:30

Vannak a borban és a sörben is divatirányzatok. Magyar földön a leg"emlékezetesebb" a barrique volt. Minden bort barrikoltak egy időben, és az ember köpködött a vaníliás, fás oda nem illő ízektől. Az IPA is ilyen húzószó. Elmúlik...

Bud Taste 2012.11.22. 12:39:33

@pif: Ja, a túlpörkölt hordóba betették még a kékoportót is barikolni, mondván jó lesz az a parasztnak, jó is volt, itták is a pesti finom úri népek...
Amúgy a bariknak is meg az IPA-nak is megvan a maga helye. Az angol real ale IPA-knél nincs meg a fenti probléma...
@Serkoptató: Az első pilzeni IPA már megvolt régen, a Matuska csinálta. Nekem a Zlata Raketa amúgy a kedvenc kelet-európai IPA-m.

rambo13 2012.11.22. 13:35:57

@Bud Taste: "angol real ale IPA-knél nincs meg a fenti probléma..."

ott inkább (sztem) az a probléma, hogy néha a lónak a másik oldala kerül elő, vagyis (pl ha a bjcp besorolásokat nézzük) nem is igazán ipak...bár baromi finomak, de általában kicsit gyengék, és kevéssé komlózottak...

pl tudom, h egyik kedvenced a deuchars..namost az nem ipa sztem...nem a sörrel, hanem az elnevezéssel van bajom...a brit kis és nagyüzemeknél rendszeres a 3-4% os 30 ibu-s söröket is ipa-nak hívni, ha azok inkább aroma/száraz komlózottak...

ennek alátámasztására itt van a serfőző által leírt deuchars recept, bemásolom (bocs, de hosszú). ez alapján igen, ez egy valóban kellemsen aroma komlózott sör, de nekem ez nem egy ipa, annak keserűbbnek (ez 28 ibus!!!) és kicsit alkoholosabbnak illene lennie...sorry... de egyébként a kommentek nagy részével egyetértek!!!

és akkor a levél (házi sörfőzők hajrá! én is tervezem megfőzni, bár sajnos skót malátát nehéz beszerezni...):

From Caledonian Brewmaster:

For our malt we used to use entirely Golden Promise, but, due to supply and quality, we now use a blend of around 65% Optic. However, malt from varieties such as Marris Otter is an excellent one, and if it works well micro brewery and home brewed beers I would stick to something like that. We also add around 3-5% wheat malt to the final grist. We also use around 10% sugar to control colour and help fermentation

We use very high hopping rates due to our late hopping in traditional hopback and as a result only achieve around 20-22 % bitterness utilization, aiming for a final bitterness target of of 28 for both the draught ( 3.8ABV) and bottle (4.5ABV)

For home brewing I would tend to go for the higher ABV version!

We use Fuggles as the main copper hop at a level of around 10% of total hops –around 0.2 g per litre

We use Styrian Golding as the main hop, these days blended with Willamette, which we find compliments the aroma and also acts as a buffer against the variable quality of Styrian Golding . If you can’t get Styrian Golding, replace with Willamette initially

The usage rates in g per litre are as below for all hops

Copper Late

Styrian Golding 0.25 1.75

Willamette 0 0.4

Super Styrian 0.2 0

Fuggle 0.2 0

If you can't get any Super Styrian simply add more fuggle (around 0.3 g per litre) or some other variety of your choice such as Challenger or perhaps US varieties like Liberty or Mount Hood.

To get more late hop character why not try "hop tea". This is simply made by bringing hops to the boil in Water for around 5-10 min ( too long and you will add too much bitterness), straining and cooling and adding the resultant "tea" at the end of fermentation. Remember to allow for dilution effect on the original brew! I suggest you start in the range 1-2 g per litre

Simply add any variety ( in this case Styrian Golding /Willamette) but you try other varieties to give different characters

I hope you find this useful – good luck and cheers!

Regards

Robert

Dr Robert Burton

Production Director

Caledonian Brewery

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.11.22. 13:56:02

@Bud Taste: nekem a Barrique Cuvee volt a marketing csúcs, pl. ez vargabor.hu/boraink/balatoni-ovoros-barrique-cuvee/12009
És még mindig az a véleményem, hogy ez egy ár/értékben nagyon korrekt bor, és ha nem lenne pénzem jobbra, ezt innám - néha kólával :)

Bud Taste 2012.11.22. 14:01:18

@rambo13: :) köszi, ismerem ezt a receptet én is. Valóban a kedvencem a Deuchars és lehet, hogy inkább Best Bitter lenne a helyesebb elnevezés...
Igazad van sokszor ESB-t is IPA-nak hívnak és viszont, de ez a lényegen nem változtat, hogy az angol IPA real ale-ekben nem száll el úgy a komlóhasználat mint az egyéb országokból származó IPA-kban és végig tudod úgy sörözni az estét, hogy nem zsibbad el a nyelved és nem rügsz be 5-10 korsó sörtől (a másnaposságról már nem is beszélve). Az meg legyen már az angol sörfőzők privilégiuma, hogy azt a sörüket nevezzék IPA-nak amit annak gondolnak :)

Bud Taste 2012.11.22. 14:07:06

@rambo13: Még elfelejtettem reagálni arra, hogy skót malátát nehéz beszerezni, nem nehéz csak baromi drága. Ha kell Golden Promise csak szólj, Maris Otter árban van.

rambo13 2012.11.22. 14:38:24

@Bud Taste: "Az meg legyen már az angol sörfőzők privilégiuma, hogy azt a sörüket nevezzék IPA-nak amit annak gondolnak :) "

ebben igazad van, de annyira szórnak az elnevezések, h összezavarják az ember fiát:)

a malátát házi sörfőzős mértékben értettem...gondolom, te több kilós zsákkal tudsz hozni... de egyébként nagyon jól hangzik...gondolkodom rajta...(egyébként a MO is érdekel...)

egyébként én is hajlok arra, h itthon méltatlanul van mellőzve a brit vonal (a fuller's t kivéve, a brewdogot nem ide számítva ) pedig nagyon is figyelemre méltó amit ők tudnak (sajnos elég ritkán jutok brit sörhöz, és nem is nagy minta alapján mondom ezt...)
de pl a caledoniaban és a beer bierben is igencsak jóféle skót/brit sörök vannak...már ha vannak...

Bud Taste 2012.11.22. 15:12:20

@lilakutyak: kiakadok az alkohol fogyasztási szokásaidon:)! Sherwoodba whisky, borba kóla és ez a Balatoni Óvörös Barrique Cuvée pedig végképp kiveri a biztosítékot nálam! Magyarországon nem lehet cuvée-nek hívni a bort, csak házasításnak, de ez a kissebbik gond, a franciák (akikre a Varga Úr hivatkozik), ritkán használják együtt házasításba a pinot-t, merlo-t és a cab.sav-ot. A pinot helyett talán Cab.franc kellene az autentikus francia cuvéebe...
A pinot talán maradjon meg a burgundiba...

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.11.22. 17:29:42

@Bud Taste: Nem azt mondtam, hogy szeretem a Vargát, hanem hogy haccázérjó. Egy családi születésnapon ittam iszonyatosan másnaposan, és meg bírtam inni. Egyébkétn a pinot volt sokáig a kedvencem, csak most valahogy kékfrankos-kadarka vonalonnyomom, ráadásul sokszor Alföld, egészen konkrétan Lantos.

Visszatérve a cuvéere, az a másik markting kulcsszó a barrique mellett. Azért volt csúcs, mert a borról semmit nem mond szinte, csak annyit, hogy hordó és több fajta, és ez a neve :)

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.11.23. 09:42:46

@Bud Taste: hogy teljesen szétoffoljuk, még megkérdezném, hogy a bikavérbe, meg az Egerre amúgy is jellemző házasításokba azért szabad pinot-t tenni? Mondju a St.Andrea első Akutyafáját leginkább a pinot hátán ment el, és az is jó volt.

rambo13 2012.11.23. 10:03:52

@lilakutyak: hu.wikipedia.org/wiki/Egri_bikav%C3%A9r#A_bikav.C3.A9r-szab.C3.A1lyoz.C3.A1sok_.C3.A9s_eredetv.C3.A9delem

ebből kiderül, hogy lehet...
egfyébként a standreaban voltam 3 éve látogatáson és ők éppen azért sírtak, h túl laza a bikavér szabályzat

Bud Taste 2012.11.23. 11:11:52

@lilakutyak: Mindenbe szabad pinot-t tenni:) de nem illik ráírni, hogy francia cuvée (nemcsak azért mert magyarul tilos a cuvée használat).

Beer Ninja 2012.11.23. 13:30:34

Egy sörblogon ugyan eléggé lényegtelen a kérdés, de szerintem lehet a cuvée szót használni napjainkban. Borokon mindenképpen. Mi csak évekig túlteljesítettük az EB által előírtakat, de idén pont jött egy újabb állásfoglalás, amiben engedélyezik minden tagországnak. Nagyon sok borász egyébként 'nem tudott róla'.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2012.11.23. 18:48:11

A kérdés erősen költői volt, de örülök, hogy ilyen komolyan vesztek :)

A komolyabb borokat készítő pincészetek - pl. St.Andrea - pedig nem a felhasználható fajták miatt akarja szigorítani a bikavér szabályozását, hanem azért, hogy ha a kis pincészetek nem kevés melóval meg költséggel szereznek némi nemzetközi hírnevet és branddé alakítják a bikavért, akkor ne jöjjön valami középszar pince izomból tengernyi gagyi bikavérrel, amivel aztán egyrészt kinyomja, másrészt hitelteleníti őket. Meglepne, ha Lőrincz György elválna a pinot-tól.

Japi 2012.11.25. 22:02:32

nem a sörfajtákról, de a sör történelméről van itt egy szép ábra: www.manolith.com/2009/04/15/history-lesson-the-story-of-beer/

Beer Ninja 2012.12.04. 10:51:55

Khm, december van, mindjárt jön a Nagyszakállú. Remélem, jó kis sörposztokat kapunk ajándékba. :)
süti beállítások módosítása