magyar ízesített világos sör
Komolyan elgondolkoztunk rajta, hogy a Soproni legújabb termékfejlesztéséről úgy írjunk posztot, hogy kihagyjuk belőle a szöveges részt: felül név és kép, alul alkoholtartalom és értékelés. Meglehetősen biztosak vagyunk benne, hogy épp annyira lenne informatív cikk belőle, mintha még beleillesztünk három-négy bekezdést - dehát az ember nem azért indít sörblogot, hogy csak illusztrációkat publikáljon, arra ott a Flickr, meg egy csomó másik oldal. És ha már adott a lehetőség, hogy írjunk, élünk is vele, mindenekelőtt bejelentve a mostanra mindenki számára triviális tényt: a Heineken Hungária Zrt. idén is gazdagította hazai márkája, a Soproni portfólióját - ráadásul egyből két sörrel, egymás mellett mutatkozott be a Soproni Citrom és a Soproni Narancs.
Bár az eddig megint csak nulla PR mellett a "bemutatkozás" szó használata épp olyan túlzásnak tűnik, mint túlzott névadási kreativitással vádolni a Fekete Démon és a Szőke Ciklon után ezúttal rusztikusabb énjüknek teret adó marketingeseket, ezen most nagylelkűen túllendülünk. Érdemesebbnek tűnik inkább azon elgondolkozni, milyen megfontolásból fejlesztett ki két újabb söralapú üdítőt az a sörgyár, amelyik kábé két éve már piacra dobta a többé-kevésbé sikeres, ráadásul kategóriáján belül nagyjából-egészében elviselhető Gösser Natur Zitronen-t. Persze amíg nem látunk bele a gyár új, nigériai import vezérigazgatójának és szűk menedzsmentjének fejébe, legfeljebb szurkálhatjuk a ködöt (habot); mégis egészen valószínű, hogy a fő okság valahol a bőcsi sörgyár és az általános csóróság közös halmazánál keresendő. Hiszen tavaly nyáron derült égből csapódott a magyar radlerpiacra a Borsodi Friss nevezetű, igen silány söralapú citromaroma-hordozó, ami két aktuális faktorban is bizonyosan alávágott a Natur Zitronen-nek: olcsóbb nála, továbbá nincs benne semmi olyasféle zsúrfiús elitizmus ami a rendbeszabott nyugati dizájnt és nevet viselő NZ-ben már inkább felfedezhető. Egy év kemény munkával idén a Soproni már kész válasszal várja a nyarat, úgy tűnik, és két ököllel, két citrusfélével egyszerre csap vissza. Nézzük meg, milyen sikerrel.
Ennél a pontnál érdemes megejtenünk mindenekelőtt a technikai jellegű megjegyzést, miszerint a KK - természetesen - ez alkalommal is mindent megtett kedves olvasói teljes körű informálásáért, így nem csak a címben szereplő narancsos, de a citromos verziót is kipróbáltuk. Erről csak röviden, mintegy bemelegítésként ejtenénk néhány szót, hiszen narancsos magyar radler Még Nem Volt, így mindenképp az kell legyen a napi címadónk. Szóval: a citromos Soproni, munkahipotézisünknek megfelelően, a Borsodi Friss méltó párja, ugyanaz az eszeveszett művi savanyúságterror, az egyetlen előnye az, hogy a hitvány söralapok nem lógnak ki alóla egyáltalán, szinte nem is érződik, hogy van benne sör. Ha csak komlós citromüdítőnek neveznék (ami egyébként létezik), jó eséllyel nem orrontanánk a dologban semmi trükköt.
A Soproni Narancs egy kissé más utakat jár be: illata természetesen ugyanaz a műnarancs-minta, ami a Trendy Orange-től a Fantáig minden hasonszőrű termékre jellemző; íze viszont még az aszkorbinharcos citromosnál is sokkal hiteltelenebb. Mandarinhéj-aroma, kis méhviasz, rengeteg-rengeteg-rengeteg savanyúság újfent, valamint fanyar édesítőszeríz, mely utóbbi azért érdekes, mert a címke tanúsága szerint a sörben italban nincs se aszpartám, se semmi hasonló. Csak valami titkos szarsörös alap, így kizárásos alapon abból üt át a hitvány kukoricagrízes gyöngeség, hogy a műnarancsos műízt botrányos műélménnyé rakja össze. A KK igazán bánatos, mert úgy általában a Soproni tűnik a leginvenciózusabb magyar sörgyárnak a három nagy közül, ide kötődik az összes vállalható minőségű új nagyipari sör (ld. Fekete Démon, Gösser Bock), aztán mégis ilyen hülyeségekkel terhelnek minket, mint a Szőke Ciklon meg ez. Hiszen a Borsoditól már szinte el sem várna mást az ember, egy mindenféle kockázatialap-kezelők meg ilyesmik kezén vegetáló sörgyárban törvényszerű, hogy szinte hagyománnyá érik a tökéletes nihilizmus. De ott, ahol láthatóan megvan a potenciál a jóra, igen szomorú csak soproni narancsokat látni.
Alkoholtartalom: 2 V/V %
2011. 03. 28.