HTML

Kontár Komlókutató

Palackozott sörök rendszertelenül megjelenő és minden szakszerűséget nélkülöző szubjektív szemléje. Bemutatkozás


Már mikroblogként is:
Tumblr Komlókutató



Sört inna?
Komló Boltlexikon



Minden, amire valaha is kíváncsi volt:
Komló Határozó



Régi címkék tucatszám:
Komló Archívum

FRISSÍTVE - 2011. június 3.

Friss topikok

  • klagenfurtjeno: nahát bazmeg, ha ezt előbb látom, akkor előbb bontok sört, hogy végre eltakarodtatok a netről. (2024.03.15. 15:30) Itt a vége
  • klagenfurtjeno: @Eltiltott Vélemény: idd ki anyádból a húgyot, mert neked meg az való. (2024.03.15. 15:29) Rizmajer-Hopfanatic Pils Of Simcoe
  • klagenfurtjeno: ez a fajta újságírás már akkor is szar volt, mikor nem volt szar. (2023.12.31. 18:54) Rocky Cellar
  • klagenfurtjeno: mitet szerettél volna mondani ezzel a cikkel, hogy kifelyeezzed végre önmagatodat? hogy ízlik a lá... (2023.06.17. 20:58) Borsodi Bivaly
  • -kk-: @Zsolt Huszti: szerintem nem velem vitatkozol ¯\_​(ツ)_/¯ (2020.07.21. 14:59) Lőrinci Havanna

Címkék

ale (129) alkoholmentes (3) amerikai (17) archívum (7) bak (36) barna (136) békésszentandrás (22) belarusz (1) belga (27) bolgár (2) borsodi (11) bosnyák (3) brit (15) búza (51) crnagorc (1) cseh (77) dán (6) egypont (4) észt (2) fekete (34) félbarna (73) félpont (4) finn (1) francia (5) füstölt (12) gluténmentes (1) grúz (1) hagyományos (11) háromésfélpont (94) hárompont (71) holland (7) horvát (3) ilzer (4) ipa (28) ír (2) ízesített (63) izlandi (1) izraeli (1) kanadai (1) kétésfélpont (51) kétpont (47) kisüzemi (104) kőbánya (19) kóser (1) koszovói (1) kukorica (2) lambic (7) lengyel (10) lett (2) licenc (13) litván (3) macedón (1) magyar (171) máltai (1) másfélpont (17) mexikói (1) négyésfélpont (42) négypont (113) német (67) olasz (7) orosz (2) osztrák (23) ötpontos (59) pakisztáni (1) pécs (17) porter (22) portugál (1) radler (3) román (5) rozs (4) san marino (2) soproni (17) spanyol (2) stout (21) svájci (1) svéd (2) szerb (5) szlovák (22) szlovén (4) ukrán (6) világos (281) vörös (26) Címkefelhő

Utenos Porter

2010.10.15. 21:56 -kk-

litván porter


Ha már hétfőn úgyis belefogtunk, folytatjuk tovább a porteres témát, ma egy litván példánnyal, amit - az Anchorral ellentétben - itthon természetesen nem lehet kapni; a KK is egy varsói Carrefourban tett rá szert. Persze távolról sem ez az egyetlen különbség a két porter között: míg az Anchor-féléről mondhatjuk akár azt is, hogy valódi porter, addig az Utenos már, származási helyének megfelelően, az úgynevezett balti altípust képviseli. Igaz, jobban belegondolva kicsit túlzásnak tűnik a balti portereket a sima porterek altípusának nevezni; a véletlen névazonosság jobban írná le a két típus közötti viszonyt, ugyanis az előbbi általában alsóerjesztésű és erősebb alkoholtartalmú, így igazából a szín marad csak, ami összeköti őket. Esetleg még az inkább édes, mint fanyar ízvilág, egyaránt megkülönböztetendő őket a stoutoktól.

Még nehezebb feladat jut annak, aki a bak- és duplabaksöröktől szeretné elkülöníteni a balti portereket, hiszen a két típus között lényegében az dönti el, melyik konkrét sör hová kerüljön, hogy a címketervezőknek és marketingeseknek melyik szó tetszik jobban. Az Utenosnál, bizonyosan regionális hagyománytiszteletből, persze az utóbbi mellett döntöttek, mint ahogy általában is megfigyelhető egy észak-déli irányú arányváltás a porterek felől a bakokhoz. Valamennyire biztos összefügg a dologgal az is, hogy az inkább bakpárti Magyarországon a balti söripar nagyjából tökéletesen ismeretlen - először ugyan azt akartok írni, hogy az egész világon ismeretlen, de aztán az Utenos Ratebeer-adatlapján észrevettük, hogy - most épp - 417, azaz relatív sok értékelés fűződik hozzá (míg a legértékeltebb magyarról, a Dreher Bakról, 108, noha Litvánia még Magyarországnál is kisebb pötty a térképen). Az értékelések zöme pedig amerikai, ahol ezek szerint létező viszonteladói hálózattal és szubkult-ismertséggel is bír az Utenos. A KK be kell vallja, ezen kifejezetten meglepődött, már csak azért is, mert így jóval kevésbé menő megkóstolni, mint ha valamiféle perifériális és ismeretlen csiszolatlan gyémántra bukkantunk volna.

Kitöltve a meglepően világos, mahagónibarnához közelítő szín szúr elsőként szemet, a közepes bézs hab és a konyakmeggyes kakaóillat szinte említést sem érdemel mellette. Íze - mint a hasonló söröké általában - mélyül, ahogy melegszik, idővel bizonyos fokú komplexitásról is tanúbizonyságot tesz, még ha nem is olyan izgalmas eleganciával, mint a Pardubický Porter (amiről nem irtunk, noha üveges változatában nem is találtatott túl jónak, de Pardubicében csapról kóstolva maga volt a tökély). Némi puha, malátás hátterű instant kakaópor tűnik benne fel először, amit dohányt idéző komló és ágyas pálinkára emlékeztető, erősen alkoholos lecsengés követ. Az alkohol végig kilóg egy kissé az egyébként békésen összesimuló kompzícióból, pedig porternek nem is túl erős. Kellemes sör, komoly hibák nélkül, de távol áll a tökéletestől, kategóriájában pedig könnyedén találni jobbakat is.

Alkoholtartalom: 6,8 V/V %

2010. 10. 15.

18 komment

Címkék: litván barna porter háromésfélpont

A bejegyzés trackback címe:

https://komlo.blog.hu/api/trackback/id/tr972374973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beer Ninja 2010.10.17. 07:32:30

Személy szerint nem rajongok annyira a kakaóízű-illatú sörökért.
Nekem a sör sörízű legyen, a bor borízű és nem málna vagy meggy vagy mittudomén.
Malátát akarok érezni meg komlót. :)

szanisz 2010.10.18. 10:49:49

@dr. dodó:

ezek inkább csak asszociációk, ne mindig szó szerint értsd, legalábbis szerintem.
De amúgy sincs olyan, hogy söríz:)
Számos főzde kizárólag árpa, komló, víz és élesztő segítségével olyan söröket alkot létre, melyek a legkülönfélébb asszociációkat váltják ki az emberekből..pont ez a lényeg, nem a 'söríz'...

szanisz 2010.10.18. 10:50:18

@szanisz:
"alkot létre"
korán van még, bocs

-kk- 2010.10.18. 11:08:53

@szanisz: így van, a "söríz" olyan, mint a "boríz" (sőt, mint szinte bármilyen "íz") - ugyan létezik és alkalmas arra, hogy valamilyen általános képzetet keltsen, mégsem lehet azt mondani, hogy pl. az etyeki juhfark és a tokaji aszúeszencia közül az egyik tévedés lenne.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.10.18. 18:19:30

@dr. dodó: pedig a kakaóízű sörök is ebből készülnek :)
meg aztán ha máshonnan közelítjük a dolgot: ha azt fogyasztottad volna először és nevezed sörnek, akkor most lehet, hogy a kesernyés tisztára szűrt söröket furcsállnád. de persze értem mit akarsz mondani.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2010.10.19. 20:00:11

nemrég volt szerencsém ehhez a sörhöz, na és szerintem ez inkább duplabak, de az utolsó megállapítással egyet kell értsek.
@dr. dodó: ha így gondolkodsz, soksok jótol fosztod ám meg magad;-)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.19. 23:21:04

2 megjegyzés:

1. Az Utenosból sztem a Stiprusis (azaz erős) sokkal jobb, mint a Porter - amit sztem inkább csak az anyacég a Carlsberg proponál, hogy a branden belül ilyen is legyen. Litván sörökből én a Kalnapiliseket jobban kedvelem, ha látsz kóstold meg - sztem a 7,30 elég jó. A másik a Svyturys - nekik van egy Baltijos nevű sötét 5,8-as Oktoberfest Märzenjük (bár vicces a név, hiszen a baltas litvánul fehéret jelent)

2. Az USA-ban él a legnagyobb litván diaszpóra, úgyhogy nem véletlen, hogy mega mennyiségű US illetőségű litván sört értékelő van a ratebeer-en.

Az viszont mindenképpen a litván sör mellett szól, hogy mindhárom nagy multis márkának meg van a teljes spektruma és általában elég normális minőségűek is ezek, ha nem is érik el a csúcsot. Nem úgy, mint a magyarok.
Bár a litvánoknak a Túró Rudijuk is sokkal finomabb...

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.19. 23:23:34

@-kk-: Etyeki Juhfarkról én még nem nagyon hallottam - a Hungarovinnak van Pázmándi Juhfarkja, ami borvidéken belüli - csinált valaki Etyeken is?

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.19. 23:25:27

@dr. dodó: sztem ne keverjük össze a csokis lambic-okat egy Porterrel - van azoknak rendesen maláta és komlóízük is a többi mellett

-kk- 2010.10.20. 08:57:03

@pif: 1) zavarbaejtően sokat tudsz a litvánokról :)
2) az Etyeki Juhfark a Szt. István Korona örök ötszázforintos szupermarketborainak egyike

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.20. 18:21:24

@-kk-: 1. Jártam párszor arrafelé. Nagyon jó hely, főleg Vilnius. Csak télen kicsit hideg van. Annál több sörözőbe tér be az ember...
És odafelé a LOT-on remek Okocim-et adnak a menühöz - dobozgyűjtőknek biztos csillogna szemük, mert LOT-os logó is van rajta...

2. Akkor jól gondoltam - a Szt István a Hungarovin alsó kategóriás brandje. (a György Villa a következő, arra már Pázmándi Juhfark-ot írnak...)

Ogreface 2010.10.20. 21:05:03

Akkor az Etyeki Juhfark a Szt. István Korona Adambrauja? :)

Beer Ninja 2010.10.20. 22:07:36

Örülök, hogy jó néhány hozzászólást generáltam. Természetesen nem állok ellen semmilyen jó lambic stb. sörnek, csak azt akartam érzékeltetni, hogy bennem nincs vágy kakaó meg meggyízű sörök után.
Az egyszerű árpalöttyeim mellett karácsony tájban meglepem magam pár Hoegaardennel (nem biztos, hogy jól írtam), néha járok Békésszentandráson :), és ennyi.
Csupán arra akartam utalni, hogy nem fut össze a nyálam egy porter vagy duplabak olvastán, és nem kezdek a pénztárcámban kotorászni, ha ilyet látok egy bolt polcán.
Lehet, hogy hülyeség, de én tiszta maláta meg komló ízt (ízharmóniát) keresek mostanság más 'zavaró' felhangok nélkül.

Ogreface 2010.10.21. 11:57:27

@dr. dodó: "Lehet, hogy hülyeség, de én tiszta maláta meg komló ízt (ízharmóniát) keresek mostanság más 'zavaró' felhangok nélkül."

Akkor javaslom Neked felkeresésre a "Sörspecialista" Kacsa utcai boltját, ahol rengeteg eredeti német pils, lager és hell között biztos, hogy megtalálod a Neked legmegfelelőbb söröket.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.10.21. 15:30:23

@dr. dodó: pont a Hoegaarden nem az a tipikusan komlós és malátás ízvilág :)
értem amúgy: azért említetted mert a kivétel erősíti a szabályt

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2010.10.21. 17:10:55

@Ogreface: Nem. A Hungarovin Adambrau-ja a Szt István Korona. Drehere a György Villa.
Kőbányaija a Balaton borcsalád...
off:
Nesze neked bormarketing - ilyen szeméttel reklámozni azt a szép tavat.

Gérard Duchemin 2010.10.22. 11:19:58

@dr. dodó: Nem úgy értették ők, kicsit félreérted ezt, ez nem ilyen egyszerű :-)

Gérard Duchemin 2010.10.22. 11:27:21

@dr. dodó: "bennem nincs vágy kakaó meg meggyízű sörök után."

Abban a kategóriában is van jó sör. A jó sör jó sör akkor is, ha ízesített, persze a németek ugye ritkán ízesítenek, ugyebár van tisztasági törvény is. És rengeteg sör nem attól málnás meggyes, kakaós ízjegyű, mintha lenne benne ilyesmi, mint ahogy használják a vas, tőzeg, sőt lópokróc ízt is, holott semelyik sörbe vagy borba nem tesznek ezekből. Ezek csak szavak, de kifejező szavak.
süti beállítások módosítása