HTML

Kontár Komlókutató

Palackozott sörök rendszertelenül megjelenő és minden szakszerűséget nélkülöző szubjektív szemléje. Bemutatkozás


Már mikroblogként is:
Tumblr Komlókutató



Sört inna?
Komló Boltlexikon



Minden, amire valaha is kíváncsi volt:
Komló Határozó



Régi címkék tucatszám:
Komló Archívum

FRISSÍTVE - 2011. június 3.

Friss topikok

  • klagenfurtjeno: nahát bazmeg, ha ezt előbb látom, akkor előbb bontok sört, hogy végre eltakarodtatok a netről. (2024.03.15. 15:30) Itt a vége
  • klagenfurtjeno: @Eltiltott Vélemény: idd ki anyádból a húgyot, mert neked meg az való. (2024.03.15. 15:29) Rizmajer-Hopfanatic Pils Of Simcoe
  • klagenfurtjeno: ez a fajta újságírás már akkor is szar volt, mikor nem volt szar. (2023.12.31. 18:54) Rocky Cellar
  • klagenfurtjeno: mitet szerettél volna mondani ezzel a cikkel, hogy kifelyeezzed végre önmagatodat? hogy ízlik a lá... (2023.06.17. 20:58) Borsodi Bivaly
  • -kk-: @Zsolt Huszti: szerintem nem velem vitatkozol ¯\_​(ツ)_/¯ (2020.07.21. 14:59) Lőrinci Havanna

Címkék

ale (129) alkoholmentes (3) amerikai (17) archívum (7) bak (36) barna (136) békésszentandrás (22) belarusz (1) belga (27) bolgár (2) borsodi (11) bosnyák (3) brit (15) búza (51) crnagorc (1) cseh (77) dán (6) egypont (4) észt (2) fekete (34) félbarna (73) félpont (4) finn (1) francia (5) füstölt (12) gluténmentes (1) grúz (1) hagyományos (11) háromésfélpont (94) hárompont (71) holland (7) horvát (3) ilzer (4) ipa (28) ír (2) ízesített (63) izlandi (1) izraeli (1) kanadai (1) kétésfélpont (51) kétpont (47) kisüzemi (104) kőbánya (19) kóser (1) koszovói (1) kukorica (2) lambic (7) lengyel (10) lett (2) licenc (13) litván (3) macedón (1) magyar (171) máltai (1) másfélpont (17) mexikói (1) négyésfélpont (42) négypont (113) német (67) olasz (7) orosz (2) osztrák (23) ötpontos (59) pakisztáni (1) pécs (17) porter (22) portugál (1) radler (3) román (5) rozs (4) san marino (2) soproni (17) spanyol (2) stout (21) svájci (1) svéd (2) szerb (5) szlovák (22) szlovén (4) ukrán (6) világos (281) vörös (26) Címkefelhő

Black Sheep Ale

2013.10.04. 00:03 -kk-

brit ale

black_sheep_ale.jpgTúl sok sörös szakirodalom még most sem érhető el magyarul, amikor egyébként a kézművessör-gondolat már kezdi megtölteni a pesti belvárost és egyre messzebbre túl is csordulni azon. Hasonlóan volt ez a blog korai éveiben (2006-2007 körül), amikor a KK elkezdett aktívan foglalkozni a téma feltárásával - viszont akkor még az izgalmas sörökhöz való hozzáférési lehetőségek is kimerültek nagyjából a Belgaco és a Liquid Gold által lefedett márkákban. Így talán érthető hát, hogy ezekben a távoli, valószerűtlen időkben még kiemelt jelentőséggel bírt minden sörirodalom: ezért került kezünkbe Michael Jackson Nagy Sörlexikonja is (kiadás éve: 2004), amiben volt talán tíz olyan sör, amit akkortájt Magyarországon is kapni lehetett. (Most ugyanezen szám 40 körül lehet.) A fennmaradó rengeteg egzotikus sör között nyilván voltak inkább és kevésbé érdekesek is, és persze volt egy csomó olyan, ami nem is annyira unikális jellegével, inkább megkapó dizájnjával ragadta magával az egyszeri olvasó figyelmét. Ilyen volt a yorkshire-i Black Sheep Ale is, ami már 2007-ben is nagyon szexi tételnek bizonyult, de persze hiába, hiszen mégis hol találkoztunk volna vele kereskedelmi forgalomban. Nos, egészen 2013-ig nem is került sor ilyen találkozásra a sör és a KK között, néhány hete viszont egy luxemburgi Auchan polcán végre szembekerültünk vele, így végre beteljesíthettük régi álmunkat és vehettünk egy üveggel.

Hasonló esetben az ember már előre aggódik, hogy a túlzottan felsrófolt várakozásoknak biztosan nem fog megfelelni a kóstolási élmény, de ez alkalommal már csak azért sem féltünk ilyesmitől, mert már réges-régen elfeledkeztünk a Jackson-féle leírás tartalmáról, sőt, minden kapcsolódó információról úgy általában e sört illetően. Tiszta lappal kóstoltunk tehát, és csak a kóstolást követően olvastuk el azokat a háttérinformációkat, amiket most a formális logika kedvéért előbbre veszünk: hogy egy Black Sheep Brewery nevű üzem zászlóshajójáról van szó, egy Goldinggal bőkezűen komlózott bitterről, ami a Ratebeeren 62 ponton áll.

Kitöltve megnyerő tompavörös testet mutat, fehérközeli és krémes, jó tartósságú habbal. Illata vasas égetett cukor, a háttérben némi ananászos trópusigyümölcsösséggel (mangó, papaya, talán őszibarack is). A korty eleje száraz, kissé fanyar, de ez rövid úton florális, zöld, üde komlózottságba vált át. Ezek mellé továbbra is az égetett cukor ad leginkább testet/mélységet, és változatlanul az erjedési gyümölcsösség tropikus felhangjai színezik. Lecsengését szép, simuló ízekkel dominálja a komló, a kortybeli intenzitáshoz képest meglepő tartóssággal. Összességében kellemes, intenzív ízű, rezes ivóale (azazhát bitter), tipikusan olyan kategóriát képviselve, amiből Magyarországon még most is csak elvétve lehet egy-két tételt beszerezni - és ez a rutinszerű sörkalibrálást, hát, nem segíti kifejezetten elő. A Black Sheep Ale mindenesetre segít a tájékozatlan kontinentális sörivónak, amint amellett, hogy klasszikus brit karaktert teljesít, visszafogott ale-ismerettel is teljes mértékig élvezhető marad.
Alkoholtartalom: 4,4 V/V %

2013. 10. 03.

4p.GIF

16 komment

Címkék: brit vörös ale félbarna négypont

A bejegyzés trackback címe:

https://komlo.blog.hu/api/trackback/id/tr145550779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bud Taste 2013.10.05. 14:54:50

A Black Sheep nekem a 90-es évek Londonját meg a Dale-vidéket jelenti (Nick Stafford söreivel együtt) ahol James Herriot állatorvosi körútjain gyakran betért a helyi pubokba egy pint yorkshire-i ale-re.
Londont azért, mert akkoriban a Tesco-ban és a Sainsburyben csak pár fajta palackos real ale volt, de a Black Sheep mindenhol be volt listázva, a Badgerrel meg a Fullers, Young páros söreivel együtt.
Herriot könyveiben pedig a dale-vidéki (Észak Yorkshire) pubok világa és Tristan értő sörszeretete állandó hátteret biztosít a cselekménynek. Pável figyelmébe ajánlom Herriot pub történeteit, pld. a borbélyról, aki egy pint sörért bárkit megnyír a pub mosdójában, de minél többet iszik, annál ijesztőbb frizurák kerülnek ki a keze alól.

Serkoptató 2013.10.09. 23:51:46

Nagyon kellene egy ilyen Black Sheep, Timothy Taylor Landlord, Fuller's London Pride kvalitású ale itthonra is -- kb. 600 Ft/korsó árfekvésben.

-kk- 2013.10.09. 23:59:01

@Serkoptató: ...illetve úgy általában bármilyen kiforrott koncepciójú, jó ivású, mérsékelt alkoholtartalmú sör. De megkockáztatom a feltevést, hogy a dolgok természetes rendje szerint a nihilt előbb a permanens forradalom váltja, és csak utána állapodik meg az életvilág a tisztes kiforrottságban.

Bud Taste 2013.10.10. 06:28:35

@-kk-: @Serkoptató: A 600 Ft/korsóhoz kínálati piac kellene sok komoly szereplővel (többek között legalább 100 kizárólag hasonló sört csapoló kocsmával egyetemben, akik nincsenek multik felé elkötelezve). Ha holnap valaki lefőzne egy Landlordot, kb. 20%-kal lenne kisebb a költsége, mint egy IPA-nak, de sokkal kevesebbért és sokkal nehezebben lehetne eladni mint a hájpolt retteneteket, arról nem beszélve, hogy a fogyasztók sincsenek felkészülve rá. Boros analógiával élve:
most még a múlt század végén divatos 14-16%-os alkoholtartalmú, első töltésű, tűlégetett barrique hordós borok a trendik. elegáns fehér borra, illetve burgundi stílusú vörösre még kb. 5 évig kellett várni...

Impavidus Mortalium 2013.10.10. 08:31:36

@Bud Taste:

Ezt én is megfigyeltem, hogy jelenleg ha 6-7% alkoholtartalom alatti egy sör, akkor a "sörértő" ifjú közönség, akik a "sörforradalom" tömegbázisát adják, vagy, ha nincs neki valami jól hangzó típusa - az IPA nagyon trendi - nem nagyon értékeli, és ez igaz a magyar és külföldi sörökre is.

A másik fogyasztói réteg, amely tömegbázist képvisel, akik a mennyiségi ivásra szakosodtak sörkóstolásként a mindennapokban, nekik pedig a 600 Ft magas ár.
Igazából akkor tudna elterjedni vagy fogyni egy ilyen italcsoport, ha közelebb lenne az ára a tömegek közt népszerű cseh lágerekéhez, azaz 300 forint lenne.

A helyzet az, hogy míg itthon egy középosztálybeli honpolgár átlagbérével meg kell gondolnia, hogy milyen sörre ad ki naponta 1200 HUF (2X600) összeget, addig majdnem ugyanezen összegért (2X1,7 GBP ~ 2X630 = 1260 HUF) tudja Londonban is megvenni az inglis honpolgár, de ha megy egy kicsit a lakástól messzebb, akkor biztosan talál olcsóbban is, mindezt az ő bérezése mellett.

Serkoptató 2013.10.10. 09:23:45

@Impavidus Mortalium: végül is ezek a sörök a cseh regionális lágerek "szinonimái".

-kk- 2013.10.10. 09:56:32

@Impavidus Mortalium: @Serkoptató: persze ehhez az is hozzátartozik, hogy itthon nincs igazán olyan jó és állandó (!) minőségű, kimunkált, alacsonyabb alkoholtartalmú ivósör (akár ale, akár lager), amire érdemes lenne fókuszálnia a sörértő közönségnek az imperial IPA-k és stoutok helyett.

Viszont igény szerintem már most is van az előbbiekre, és épp ez tartja el a Pivo-, Ferdinand- és Hrabal-láncokat, például.

Serkoptató 2013.10.10. 10:08:20

@-kk-: pontosan. Abban a kisüzemi sörfőzdében, amelyik elsőként tud folyamatosan reprodukálhatóan jó minőségben és kellő mennyiségben egy ilyen ivósört előállítani, ott hátradőlhetnek a tulajok, meg van alapozva az unokáik jövője.
Ezután lehet bűvészkedni imperiál ipákkal meg stoutokkal.

Impavidus Mortalium 2013.10.10. 16:22:50

@Serkoptató:
igen, csak árban vannak jóval fölé kalibrálva :)

Impavidus Mortalium 2013.10.10. 16:36:30

@-kk-: Persze, hogy van rá igény, és sikerült az árukat is belőni egy olyan szintre ami kifizethető és elfogadható: www.csehsor.hu/sorok.htm kisebb pénzű fogyasztóknak is, bárki szívesen kifizet 300-390 forintot egy Postřižinské-ért és ismeri is, ha más nem a Sörgyári capricco kapcsán, mint egy aranyászokért vagy dreherért 50 vagy 100 forinttal kevesebbet.
Szerintem.

@Serkoptató:

A képesség adott rá, csak én úgy gondolom, hogy ipari mennyiségben lehessen előállítani és biztosítani a színvonalat, az ellátást, akkora befektetés kell egyszerre, ami egy minőség iránt elhivatott sörfőzdetulajnak itthon nem nagyon van.
Több pedig végképp nincs, hogy a konkurencia a földön tartsa az árakat és verseny legyen a fogyasztókért.

Bud Taste 2013.10.10. 21:23:24

@Serkoptató: "Abban a kisüzemi sörfőzdében, amelyik elsőként tud folyamatosan reprodukálhatóan jó minőségben és kellő mennyiségben egy ilyen ivósört előállítani, ott hátradőlhetnek a tulajok, meg van alapozva az unokáik jövője."
Te egy vicces csávó vagy, melyik országból kommentelsz?
Aki Mo-on hátradől, az kitöri a nyakát, ha mégsem, akkor örül ha a gyerekei jövőét alapozni tudja, nem az unokáiét...
Ha valamilyen csoda folytán mégis jól megy az üzlet, akkor elveszik tőle, vagy jobb esetben kap maga mellé egy csendestársat...

Beer Ninja 2013.10.11. 10:04:49

Ugyan már. Tele vagyok ismerősökkel, akik szerint a kukorica a sör minőségét emeli, elvégre milyen elit kukorica sörök vannak a boltok polcain (Miller, Coronita és társaik)... Tök logikus... :)
Szerintem az átlag magyar sörfogyasztónak az 'elit kukorica sörök' (hehe) világán kívül egyszerűen nincs is esélyük Bp. határain túljó sört inni. Egy idő után pedig beidegződik a jól megszokott kukoricaíz, és a túl komlós, túl édes, túl habos, túl akármilyenes söröknek esélyt sem adnak.

gregibroki 2013.10.11. 11:06:27

@dr. dodó: szerintem a búzasörök még megoldhatják ezt a problémát, azt azért szeretik nem sörbuzik is; vagy ott van a Zipfer, ami egész jó és nem túl keserű az embereknek.

alehunter 2013.10.11. 23:35:24

@Bud Taste: :-))
nemzeti sörösbolt?
mondjuk az lesz a határ, amikor a continental valakije, vagy a lázár fivérek megjelennek a kertész utcában...addig meg azu egészet lesz_rom :-)
süti beállítások módosítása